13/10/08

Dobrý tón

Po dlhom čase zalovím opäť v technologických vodách next genu. Tentoraz budem ignorovať grafiku napríklad takého HALO3 /640p, žiadne AA, minimalistický anizotropný filtering, grc textúry, márny boj s malou eDRAM/, alebo Uncharted /720p, 2xAA, o triedu lepšie AF a textúry, nehovoriac o kvalite tieňov a shaderov vôbec/. Laicky a populisticky si povedzme, ako sú na tom títo dvaja spičkoví reprezentanti svojej platformy s technickou kvalitou zvuku. Ako vieme, ani v jednej konzole nenájdeme dedikovaný audio subsystém za 500 dolárov. V rámci šetrenia nám musí stačiť centrálna procesorová jednotka a patričný softvér.

Firma Waves sa svojho času pochválila uzatvorením kontraktu s Bungie a implementáciou ich DSP audio technológie do pripravovanej HALO 3. Waves nie sú žiadny zelenáči, už od 1992 roku sa všade pchajú so svojou sofvérovou a hádvérovou značkou Maxx /Waves MaxxBCL - MaxxBass - L2 Ultramaximizer - Renaissance Compressor/. Ukážka ich HW produkcie. Ako to teda dopadlo.

HALO 3. "V hre je sofvérové DSP triedy L1, pre potreby XBOXu v podobe upravenej L360. Výkonnejšiu L2 bolá zkartovaná pre neakceptovateľne veľkú záťaž CPU. Intenzívne sme používali parametrické Q. Bohužiaľ napriek fantasticky znejúcemu vysokokvalitnému Waves RenVerbu, tento nebol zahrnutý, opäť nedostatočný voľný CPU výkon. Náhradou je využitie slabšej XAudio knižnice v natívnom SDK." Asi má teraz máte za vola, čo vás ťahá za nos s tými non comprendo pojmami. Takže L1/L2 označuje komplexný stupeň kvality zvuku /frekvenčný rozsah, vzorkovanie, šírka pásma, kvalita psychoakustického odrbávania atď./, Q - ekvalizér, RVerb - echo, sekundárne odrazy zvuku v priestore. Záver - na nejaké rozpustilé mixovanie, a komplexné hrátky so zvukom na Xboxe proste zabudnite, výkon treba na iné dôležitejšie veci.



Apolónov chrám na Ródose, okrem iného aj boh hudby


Uncharted. Nebudem tu písať čo sa "nepodarilo". Situácia je totiž dramaticky odlišnejšie. "Prítomnosť 8 kanálového PCM výstupu skrze HDMI konektor nám dáva dokonalú kontrolu nad nekomprimovaným 5.1/ 7.1 audiom a bezztrátovými TrueHD kodekmi. Teda dokonalosť bez hrania sa s kompresiou a rekompresiou. Každá PS3 obsahuje HDD, ktorý nám garantuje plynulý tok dát až 12 simultánnych streamov, z ktorých 6 môže byť viackanálových /2 až 6 ch/ . V praxi: 2 x linka po 6 kanálov pre interaktívnu hudbu, 2-3 linky po 4 kanáloch pre ambientné efekty v pozadí, zvyšok pre dialógy a hlavne zvukové efekty. Všetko dynamicky kešované z hadru bez narušenia framerejtu hry. Gigantický výkon CELL procesora nám umožnil akúkoľvek manipuláciu so zvukom v reálnom čase, od mixovania /úprava úrovne hlasitosti niektorých zvukov počas extra hlasných explózii, ktoré by ich inak prehlušili/ po reverberáciu. Kapacita BD disku pre nás znamená použitie nekomprimovaných streamov v 48Kz kvalite bez nutnosti slabošsky sa uchýliť ku psychoakustickým barličkám." Záver - Naughty Dog tvrdia, že dostupný SPE výkon bol využitý asi na 30%. PS3 teda zas potvrdil future proof filozofiu, a vysmieva sa z lacného designu XBoxu. K Ps3 vám teda nestačí len kvalitná HD telka, ale aj patrične dobrý audio systém. To je tá odvrátená strana mesiaca.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****